דלקת בשתלים דנטליים

המחלה שגורמת לכישלון שתלים דנטליים

יותר מ- 20% מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב מעל גיל 50 הינה מחוסרת שיניים לחלוטין ומדאיג יותר שכמעט 60% ממבוגרים על גיל 50 ו- 20% מעל גיל 19 הינם בעלי פחות מ- 21 שיניים טבעיות בחלל הפה שהינו המספר הנדרש לתפקוד אופטימלי. בעשורים האחרונים שחזור אזורים מחוסרי שיניים הפך להליך מקובל ומתבצע בעזרת שתלים דנטליים. ההערכה היא שבארה"ב מבוצעים בין 2 – 1.3 מיליון שתלים בשנה עם קצב גידול של כ- 15% בשנה.

השתל עצמו הינו תבריג, בצורת שורש של שן ועליו מחברים, מבנה אשר אליו מוסיפים שיקום בצורת כותרת של שן וכך מושג שחזור פונקציונלי של אזור מחוסר שיניים.

הליך האיחוי בין העצם לשתל נקרא אסאואינטגרציה (osseointegration) והוא שונה בין הלסת העליונה והתחתונה (כ- 6 חודשים בלסת עליונה ו- 3 בתחתונה). בשנים האחרונות מקובל הרעיון של "העמסה מיידית" שכולל תפקוד מיידי של השתלים ללא תקופת המתנה, אולם בטיפול זה שיעור השרידות של השתלים נמוך יותר.

ממוצע השרידות השתלים לאחר 8 שנים הינו 97%, אולם המספר הזה תלוי במס' רב של גורמים כגון:

• גורמים סיסטמיים כמחלות כרוניות (סוכרת ל"ד לא מאוזנים).
  • עישון.
  • שימוש מופרז באלכוהול.
  • מחלת חניכיים פעילה או בעבר.
  • מעקב ותחזוקה לקויים.
  • מצב העצם לפניי התקנת השתל (עם או ללא השתלת עצם).

בעקבות שכיחות גבוהה של התקנת השתלים החלה להופיע מחלה חדשה בחלל הפה "דלקת סביב שתלים" אשר ניתן לחלק ל-2 סוגים עיקריים:

• Peri-Implant Mucositis – דלקת הפוגעת רק ברקמה הרכה סביב שתלים. קלינית ניתן לאבחן בחניכיים אדומים ומודלקים סביב השתלים עם דימום למגע בחניכיים. מצב זה בדרך כלל הפיך ולא נראה איבוד של עצם סביב השתל.
  • Peri-implantitis – במצב זה מעבר לתסמינים שלperi-implant mucosits ניתן לאבחן גם ספיגה של עצם סביב השתל. מצב זה כבר אינו הפיך.

שכיחות ה- peri-implant mucositis יכול להופיע ב- 50-90% מהשתלים בעוד כ- 20% מהשתלים יפתחו Peri-implantitis לאחר 5-11 שנים.

כיום, ידוע שהגורם העיקרי לדלקת סביב שתלים הינו חיידקי. אולם, גם עומס יתר על השתל יכול לגרום לדלקת/כישלון של השתלים.

החיידקים הגורמים לדלקת סביב שתלים דומים בהרכבם לחיידקים של מחלת החניכיים, אשר גורמת להרס רקמת החיבור והעצם סביב שורשי השיניים. אנו מבינים שסביב השתלים נוצרת eco- system עצמאית ששונה מזו סביב שיניים.

הטיפול בדלקת סביב שתלים מתבסס על העיקרון של הורדת כמות החיידקים, ע"י ניקויי תת חניכי של פני שטח השתל, כירורגית או ללא כירורגיה. בעוד אנו יודעים שטיפולי חניכיים כירורגיים ורגנרטיבים (לשחזור הרקמות שנהרסו בעקבות מחלת חניכיים) הינם בעלי שיעור הצלחה גבוהה, אותם טיפולים נכשלים סביב שתלים.

לסיכום, עם העליה בשכיחות השימוש בשתלים דנטליים, לשחזור אתרים אזורים מחוסרי שיניים, עלתה גם השכיחות של דלקת סביב שתלים. הטיפול בדלקת סביב שתלים אינו צפוי ובעל שיעור הצלחה נמוך ולכן נושא הטיפול בשיניים ושמירתן לאורך זמן חשוב היום מאי פעם. שתלים "אינם לכל החיים" ושכיחות המחלות סביבם גבוהה.

השימוש בשתלים הינו ללא ספק הפתרון הטוב ביותר לשחזור אתרים מחוסרי שיניים אולם יש ראשית לעשות כל מאמץ על מנת לטפל ולשמר את השיניים וכך נימנע מעקירתן ומהצורך בשיקום בעזרת שתלים דנטליים.

חניכיים ועצם הלסת סביב שן/שתל