איך מטפלים בנסיגת חניכיים

כל העצות ודרכי הטיפול

נסיגת חניכיים עשויה להתרחש כתוצאה מצחצוח אגרסיבי אבל בעיקר כתוצאה ממחלת חניכיים. נסיגת חניכיים התחלתית בדרך כלל אינה מצריכה טיפול, אולם במקרים קיצוניים – אסור להתעלם ממנה.

* דרכי הטיפול כוללות השתלת חניכיים או חומר חלופי וגם לימוד מחדש – כיצד לשמור על גהות הפה ואיך מצחצחים נכון.

מאת: ד"ר עירן פרונט, מומחה למחלות חניכיים, מרפאות כללית סמייל

הפה הוא אחד מכרטיסי הביקור החשובים שלנו מבחינה אסתטית, אבל בהחלט לא מדובר רק באסתטיקה. שמירה על גהות הפה תמנע מצבים של מחלת חניכיים, נסיגת חניכיים, איבוד שיניים, כאבים ואי נוחות. נסיגת חניכיים הינה תופעה שמופיעה בחלק גדול מהאוכלוסייה בכל קשת הגילאים (גם בגילאים צעירים) ומתרחשת בגלל מספר סיבות –

  • מחלת חניכיים: מחלת חניכיים המתרחשת בגלל הזנחה עקבית של חלל הפה, גורמת להצטברות אבנית ורובד חיידקים. אלה מעוררים תגובה דלקתית אשר גורמת להרס של הרקמות התומכות את השן. כתוצאה מכך מתרחשת נסיגה של החניכיים ושל עצם הלסת אשר תומכת בשן. בעקבות ספיגת עצם מתקדמת, מתחילה ניידות של השיניים ובסופו של התהליך, במחלת חניכיים מתקדמת, מאבדים את השן.
  • צחצוח אגרסיבי:, עלול לגרום טראומה לחניכיים ולנסיגתן. במקרה זה, שימוש במברשת רכה וצחצוח עדין לא יגרמו להחזרת המצב לקדמותו אולם יפסיקו את הנסיגה. במקרים כאלה נהוג לראות למשל נסיגה מתקדמת יותר בצד שמאל אצל אנשים שמצחצחים ביד ימין ולהפך. כמו כן, בנסיגה כתוצאה מצחצוח – בדרך כלל מדובר בשן אחת-שתיים או בכמה שיניים ספציפיות עליהן הופעל כוח רב מדי, ולא בהכרח בכל חלל הפה.
  • יישור שיניים: קיימים מקרים בהם דווקא פעולה חיובית כמו יישור שיניים יכולה לגרום לדחיקת השורש מחוץ למעטפת העצם של הלסת אשר תגרום לנסיגת העצם ובעקבות כך גם של החניכיים.
  • הגיל: לאורך השנים, קיימת נסיגה טבעית של החניכיים בדומה להידלדלות העצם והיחלשות מערכות הגוף באופן כללי. הנסיגה אם כן עשויה להתרחש אצל חלק מהאוכלוסייה כתהליך טבעי שקורה כתוצאה מהתבגרות.

כיצד שומרים החניכיים על השן?

החניכיים משמשות כחלק ממערכת האחיזה של השן. כמ וכן, כמו העור, עוטפים את עצמות הלסתות ומגנים עליהן. במקרים של מחלת חניכיים או טראומה על רקע צחצוח, כשהעצם נספגת – נסוגים גם החניכיים.

האם כל אחד יחווה נסיגה בחייו?

כן – ממש כמו במקרי הידלדלות של העצמות ותופעות אחרות של הזדקנות, כך רוב האוכלוסייה תחווה נסיגת חניכיים. אצל חלק מהאנשים, גנטית, מבנה החניכיים דק יותר ועל כן הם רגישים יותר לנסיגת חניכיים על רקע של טראומה, לעומת חניכיים עבים יותר אשר אמידים יותר לתופעה של נסיגת חניכיים.

נסיגת חניכיים מאפיינת כאמור כל גיל, אולם נסיגה על רקע מחלת חניכיים נראה בעיקר בגילאים מבוגרים יותר בהם שכיחות מחלת החניכיים גבוהה יותר. היום, עם עליית המודעות והדרישה לאסתטיקה אנו עדים לעליה בכמות האנשים הבוגרים המבקשים לבצע טיפולים כירורגיים, כהשתלת חניכיים, למטרות אסתטיות.

אפשר לחיות עם זה?

אפשר לחיות עם נסיגת חניכיים, אלא שלנסיגה יש נטייה להתקדם במידה והיא אינה מטופלת. כיוון שהמצב האופטימאלי והבריא ביותר הוא שהשן תהיה תיתמך על ידי מערכת התמיכה של השן (העצם, הרקמה הקשה, החניכיים והליגמנט הפריודונטלי, הרקמות הרכות) רצוי לעקוב אחרי הנסיגה ובמקרים בהם הרופא מאבחן שהיא מתקדמת– יש לפנות לטיפול אצל רופא מומחה למחלות חניכיים.

אסתטיקה ונוחות – גם זה קשור?

בוודאי. נסיגת חניכיים חושפת את השן, גורמת לרווחים לא מחמיאים בין השיניים ויוצרת מראה לא אסתטי ולא בריא של חלל הפה. בנוסף לכך, הנסיגה חושפת את צוואר השן והשורש– מה שעלול לגרום לתחושה של רגישות לקור או חום (משקאות או מזון קר או חם במיוחד), מאכלים מתוקים וכדומה.

איך מונעים ומטפלים בנסיגה?

מניעה:

נסיגה כתוצאה ממחלת חניכיים מונעים באמצעות שמירה על היגיינה טובה – צחצוח עדין, שימוש בחוט דנטאלי כדרך קבע, שימוש בעזרים לניקוי בין השיניים, ביקורים קבועים אצל רופאי השיניים הכוללים טיפול בעששת, ניקוי אבנית וכל מה שדרוש כדי לשמור על פה בריא.

נסיגה המתרחשת בגלל צחצוח אגרסיבי ניתן למנוע באמצעות "יד קלה על המברשת" (שיננית יכולה לסייע בהדרכה), ואילו נסיגה כתוצאה ממחלת חניכיים – ניתן בדרך כלל למנוע על ידי טיפול ומעקב אצל רופא השיניים ו/או רופא החניכיים. על כן חשוב שבעתיים לעקוב אחריה בעזרת ביקורים אצל רופא השיניים.

באיזה שלב של הנסיגה צריך להתחיל לטפל?

כששמים לב שהנסיגה מתקדמת – בעקבות תלונה של המטופל על פגיעה באסתטיות לטעמו או בגלל רגישות שהוא חש לחום וקור – ככל שהשורש נחשף עולה הרגישות לשינוי טמפרטורה. אז יש מקום לפנות לרופא השיניים שיפנה לרופא החניכיים.

כאמור, נסיגת חניכיים אינה נחשבת למחלה כשלעצמה, אולם רופאי כללית סמייל קשובים בדרך כלל למטופלים שלהם, כדי לסייע במקרים של כאב ולהעלות את רמת שביעות הרצון מהטיפול.

איך מטפלים?

הטיפול נעשה בהרדמה מקומית, בדומה להרדמה בכל טיפול שיניים אחר.

מה כן צריך?

מיומנות של גבוהה של הרופא בטיפולים כירורגיים כמו השתלת חניכיים הכוללים שימוש בטכניקות של מיקרוכירורגיה ושימוש בעזרי הגדלה אופטיים.

אורך הטיפול כשעה והוא מתבצע בשני מישורים: עיבוי החניכיים וכיסוי אזור השורש החשוף.

הנה כמה דרכי טיפול:

הטיפול השכיח ביותר והוותיק ביותר הינו שימוש בשתל חניכיים עצמי – כלומר, בקצירה (נטילה) של חניכיים מאזור החיך של המטופל עצמו, והשתלתו באזור הנסיגה על מנת לעבות ו/או לכסות. עד היום נחשבת הגישה לפתרון מצוין, הממשיך ונחקר בבתי ספר רבים לרפואה בעולם. היתרון – קלות הטיפול והאפשרות להימנע מחומרים נוספים. החיסרון – אזור החיך רגיש מאוד, נוצר במקום פצע שגורם אי-נוחות למטופל.

כיום, קיימים בשוק מספר חומרים המשמשים כשתלי חניכיים לעיבוי ו/או כיסוי, ממקור אדם. כלומר – רקמת אנושית (בדומה לשתלי עור המושתלים בנפגעי כוויות) שממנה הוסרו התאים ונותרה רק המשתית. החומר מושתל באזור הנסיגה, בין השן לחניכיים, וכיוון שמדובר ברקמה ללא תאים – אלא רק משתית ביולוגית אין סכנה לדחייתו של השתל. החומר נספג והופך לחלק אינטגראלי מהחניכיים מבלי שיש צורך ליטול מפי המטופל שתל חניכיים וליצור פצע נוסף לאתר ההשתלה.

חומר נוסף המשמש לטיפול בנסיגת חניכיים וקיבל את אישר ה- FDA מבוסס על חלבון. מדובר בחומר בצורת ג'ל אשר משמש לבניית עצם ומאפשר גם עיבוי של החניכיים. היתרון: לאחר השתלת החומר וריפוי מהיר וגם במקרה זה אין צורך באתר כירורגי נוסף לקצירת שתל חניכיים.

ההשפעה על איכות החיים:

בהתוויה נכונה לטיפול התוצאות האסתטיות מצוינות, ויש ירידה משמעותית ברגישות לשינוי טמפ'. לאחר הטיפול המטופל נשאר עם תפרים מספר ימים, אולם מתפקד כרגיל.

במה מטפלים קודם? בנסיגה או במחלת חניכיים?

חד משמעית – יש לטפל קודם במחלת החניכיים, הן כדי להפסיק את הידרדרות הנסיגה ואת הידרדרות המחלה בכלל, וגם כי החניכיים המודלקים רגישים ולא ניתן לטפל בהם לפני הבראתם. מחלת חניכיים היא מחלה שגורמת במקרים מתקדמים לאיבוד השיניים. על כן – יש לנתח, לנקות את החיידקים מתחת לחניכיים, לטפל במחלה עצמה ובמקרים מתקדמים לבצע טיפולים כירורגיים לשחזור הרקמות התומכות בשיניים, השתלות עצם והשתלות חניכיים.

דילוג לתוכן